Monicha-NorenMonicha Norén är en av föreläsarna Onsdagen den 16 mars hos Skånes universitetssjukhus!

Tillsammans med Överläkare och Professor Lars Edvinsson kommer de att prata om olika behandlingar och hur man kan hitta ett förhållningssätt till sin migrän sjukdom.

Migrän är en kronisk, neurologisk hjärnsjukdom som WHO idag klassar på plats nr. 7 bland världens mest handikappande sjukdomar. Dessutom är det ca 15 % som lider av sjukdomen i Sverige!

Föreläsning om migrän arrangerad av Sjukhusbiblioteken med Patientforum, Skånes universitetssjukhus och Migränföreningen i Skåne.

18.00 Inledning av Patientforum och Migränföreningen i Skåne

18.05 Migrän – aktuell forskning. Lars Edvinsson, överläkare och professor, VO Akutsjukvård och internmedicin, Skåne universitetssjukhus.

19.00 Paus med frukt. Sjukhusbiblioteket har öppet hus och bokbord.

19.15 Många möjligheter till behandling. Monicha Norén, klinikchef, Migränkliniken, Värnamo och huvudvärkssjuksköterska på Migränförbundet

20.15 Leva med migrän – såhär kan det vara. Vanja Lundvall, ordförande i Migränföreningen i Skåne.

20.30 Avslutning.

Onsdagen den 16 mars kl 18.00–20.30, Aulan i Blocket, plan 1, Entrégatan 7, Skånes universitetssjukhus i Lund. Välkommen! Fri entré (360 platser) – alla är välkomna!

Sjukhusbiblioteken med Patientforum i Lund Telefon 046-17 17 25 www.skane.se/sus/patientforum

Lästips

Callert, Christian

Metamorfoser : tretton år av effektiv migränbehandling : och några tusen utan (2004)
Om migrän i historien och om hur man försökt bota sjukdomen, några kända migränfall och något om behandlingen idag.

Dahlöf, Carl, Linde, Mattias och Schenkmanis, Ulf

Huvudvärk : fakta, frågor och svar (2005)
Boken handlar främst om migrän och hur man behandlar, men även andra typer av huvudvärk tas upp.

Dahlöf, Carl

Migrän : kliniska aspekter (2006)
Denna bok vill öka kunskapen bland läkare och annan vårdpersonal om migrän, hur man behandlar den och hur man genom olika strategier kan optimera behandlingen för den enskilde patienten med migrän.

Ermenz, Eva

Maskerad : migränfri på Piazza Navona (2005)
Självupplevt om att ha migrän.

Foster, Carol A
Migrän : förebygg anfall, minska symptom och lev som vanligt
(2009)
Här finns information om olika metoder och behandlingar för att förebygga migrän och lindra anfallen.

Gellersjö, Gunilla

Migrän och min auror (2010)
Fakta om migrän, egna upplevelser av sjukdomen och tips på alternativa behandlingar.

Huvudvärk : teori och klinik / Carl Dahlöf (red.) (2006)
Omfattande beskrivningar av huvudvärk, nervsmärtor i hjärnan och ansiktssmärtor hos barn och vuxna. Boken vänder sig till alla inom sjukvården som behandlar huvudvärkspatienter.

Migrän och spänningshuvudvärk hos barn och tonåringar / Bo Larsson (red.) (2009)
Boken riktar sig främst till personal inom hälso- och sjukvård, men vänder sig också till tonåringar med återkommande huvudvärk, föräldrar, lärare och andra som vill öka sina kunskper.

Isaksson, Inger

Vardagshjältar : om barn med migrän och annan svår huvudvärk (2009)
Det här lilla häftet vänder sig till barn mellan 7 och 12 år och berättar om barn som alla kämpar med migrän.

Olofsdotter, Swea och Mikaelsson, Gunnel

Huvudvärk? : frågor och svar om huvudvärk hos ungdomar och unga vuxna (2010)
Det kan vara svårt att skilja på migrän och spänningshuvudvärk. Här finns tydliga förklaringar till skillnaderna och kort information från forskare. Faktagranskad av professor Lars Edvinsson.